Türk Havacılık ve Uzay Sanayi A.Ş. (TUSAŞ) tarafından geliştirilen TUSAŞ T929 Atak II Helikopteri Projesinde gövde ve kuyruk kısmı montaj hattına girdi.
TUSAŞ tarafından özgün olarak tasarlanan ve geliştirilen T129 Atak helikopterinin geliştirilmiş hali olan T929 Ağır Sınıf Taarruz Helikopteri Projesi (Atak II) kapsamında bir önemli eşik daha aşıldı. Bu kapsamda T929 Helikopterinin gövde ve kuyruk kısmı montaj hattına girdi. Coşkunöz Savunma Havacılık tarafından üretilen T929 helikopterinin gövdesi TUSAŞ’a teslim edildi. Ayrıca TUSAŞ Genel Müdürü Temel Kotil, T929 kullanılacak olan Ukrayna tarafından geliştirilen motorların da paketlenmeye başladığını açıkladı. En yakın zamanda motorların Türkiye’ye ulaşması bekleniyor.
Kotil, Şubat 2022’de A Haber’de düzenlenen Gündem Özel yayınında 2025 yılında Kara Kuvvetleri Komutanlığı’na 3 adet ATAK II taarruz helikopteri teslimatı yapılacağını, 11 tonluk ATAK II taarruz helikopterinin 2022 yılı içerisinde motorunun çalıştırılacağını ve pervanelerini döndüreceğini açıklamıştı. Kotil daha önceden Ağır Sınıf Taarruz Helikopteri ATAK-II’nin motorlarının Ukrayna’dan geleceğini ve bu bağlamda sözleşme imzalandığını da açıklamıştı.
🛡️🇹🇷T929 Ağır Sınıf Taarruz Helikopteri Projesinde gövde ve kuyruk kısmı montaj hattında.
🔸Gövde Çoşkunöz havacılık tarafından üretilerek TUSAŞ'a teslim edildi.
🔸Helikopterin motorları 🇺🇦Ukrayna tarafından üretilerek Türkiye’ye teslim edilmek üzere paketlendi. pic.twitter.com/qhGYFtvK1b— Defence Turk (@Defence_Turk) January 11, 2023
T-30H 30×113 mm topun prototip çalışması başarıyla tamamlanmıştı
31 Aralık 2022’de ASELSAN Konya Genel Müdürü Bülent Işık, A Haber canlı yayınında projelere ilişkin değerlendirmelerde bulunmuştu ve ATAK II Ağır Taarruz Helikopteri için geliştirilen T-30H 30×113 mm Elektrik Tahrikli Otomatik Top hakkında, “ATAK II Ağır Taarruz Helikopteri için geliştirdiğimiz T-30H 30×113 mm Elektrik Tahrikli Otomatik Topun prototip çalışmasını bitirdik. Şu an ek ürün üretimi başladı.” demişti. Işık ayrıca ASELSAN Konya tarafından SAHA EXPO 2022’de düzenlenen 30X113 mm topun lansmanında atım hızının 200-300 atım/dk olduğunu ve T-30H’nin dakikada 625 atım yapabileceğini aktarmıştı.
30×113 mm mühimmat kullanan T-30H, elektrikli ateşleme mekanizmasına ek olarak iğneli ateşleme mekanizması opsiyonunu da sunmakta. TUSAŞ T929 ATAK II Ağır Sınıf Taarruz Helikopteri için geliştirilen T-30H, 200 ila 300 mermi/dakika atış hızına sahip. ATAK II’ye yönelik geliştirilse de T-30H, 59 kg ağırlığıyla kara ve deniz platformlarında da kullanıma uygun bir yapıya sahip. Defence Turk tarafından edinilen bilgiye göre T-30H, SARP ZAFER UKSS üzerinde de kullanıma uygun.
🔴🇹🇷ASELSAN Konya Genel Müdürü Bülent Işık: "ATAK II Ağır Taarruz Helikopteri için geliştirdiğimiz T-30H 30×113 mm Elektrik Tahrikli Otomatik Topun prototip çalışmasını bitirdik. Şu an ek ürün üretimi başladı."
📋A Haber Canlı Yayını
🔗 T-30H: https://t.co/SaVTBvyGTQ pic.twitter.com/O5ZxdxSllt— Defence Turk (@Defence_Turk) December 30, 2022
T929 Ağır Sınıf Taarruz Helikopteri
T929 Helikopteri, T129 ATAK’tan elde edilen deneyim ve operasyonel tecrübe sayesinde tamamen özgün olarak geliştirilmektedir. Helikopter çeşitli hava koşullarına uygun olacak şekilde tasarlanmaktadır. Bir başka TUSAŞ üretimi olan T625 Gökbey’in alt sistemleri de ATAK-II’de kullanılacaktır. ATAK-II’de kullanılacak olan Ukrayna menşeili Motor Sich tasarımı motorun Türkiye’de üretileceği açıklanmıştı. İlk teslimatların ise 2025 yılında gerçekleşmesi hedefleniyor.
İlgili Olarak
T929 ATAK-II ağır sınıf taarruz helikopterinin üretimi başladı
Ağır Sınıf Taarruz Helikopteri ATAK-II’nin motorları Ukrayna’dan gelecek